Философско списание ИДЕИ – прочетете и споделете

Преди няколко дни получих писмо от известния политически блогър Ангел Грънчаров, който, като философ по образование, е създател и издател на философското списание ИДЕИ. В писмото си той ме помоли да подкрепя с някаква реклама това начинание, което „има за задача да работи за духовното, личностното и гражданското израстване на българската младеж“.

Е, каузата е благородна, но както писах наскоро, аз не правя реклама на всеки и на всичко, особено пък безплатна. От друга страна, г-н Грънчаров (с който не сме особено близки приятели) все пак отправи към мен лична молба, така че нямаше как съвсем да му откажа. Затова, в крайна сметка разгледах няколко броя на списанието, прочетох няколко статии и реших да споделя мнението си, като насоча и вашето внимание към този уникален продукт.

Трябва да призная, че въпреки че обичам да теоретизирам и да разсъждавам над абстрактни теми, и че много от приятелите ми ме наричат „дървен философ„, философията като наука ми е почти непозната. Затова и не мога да коментирам по същество съдържанието на списанието от научна гледна точка. Това, което ми направи впечатление, обаче, е, че текстовете са на доста високо академично ниво и за лаик като мен, голяма част от статиите са напълно неразбираеми. Списанието покрива много широк спектър от философски проблеми и течения, но езикът му е твърде абстрактен и като цяло създава усещане за елитарност, което естествено ограничава кръга на неговите потенциални читатели.

Като човек с огромни интереси в книгоиздаването и с някакъв опит в интернет маркетинга, смятам, че бих могъл да бъда полезен с няколко маркетингови съвета и идеи.

Първо, списанието е много голямо по обем (над 120 страници). Това до голяма степен затормозява читателя, който в днешно време е свикнал да получава малки порции информация. И като имаме предвид, че това не е модно или готварско списание, а продукт, пълен със сериозни и трудни за разбиране текстове, многото страници предизвикват направо уплах. Според мен по-добра идея би била новите броеве да излизат по-начесто, но за сметка на това да бъдат с по-малък обем. По този начин се създава усещането у читателя за по-голяма динамика, а закупуването или четенето онлайн на едно по-малко по обем списание би предизвикало по-приятно усещане и увереност, че по-лесно може да се стигне до края му.

Второ, списанието се издава в онлайн вариант и на хартия. Аз лично напоследък започвам да губя интерес към хартиените издания, още повече към списанията, които имат и значително по-преходен характер, отколкото книгите. Като прибавим и големият му обем и липсата на рекламодатели за тази читателска аудитория, разбирам защо издаването и разпространението на списание ИДЕИ се превръща за г-н Грънчаров в сизифовски труд. Моят съвет е да се прекрати хартиеното издание или ако се продължи с него, да се приеме горния ми съвет за намаляване на обема, което ще доведе и до намаляване на себестойността на една книжка, което (теоретично) би могло да доведе до малко по-голям интерес от страна на читателите.

Трето, в един брой на списанието има няколко теми, което също може да отблъсне читателя. Още веднъж, ако списанието намали своя обем, биха могли да се издават броеве, в които има една водеща тема и всеки различен брой да таргетира различни аудитории. Добър пример е брой 1(5) от 2011 г., в който една от главните теми е темата за училището. Ако само тези статии бяха обособени в една книжка, биха предизвикали по-голям интерес не само като философски идеи, а и поради важното практическо значение на тази тема.

В крайна сметка, пред всеки такъв специализиран продукт стои тази дилема: или е много тясно специализиран, но от това трудно може да се печели, или става по-масов, като залага на интересите на широката аудитория. В този ред на мисли, смятам, че списанието в този му вид трудно може да достигне до по-широк кръг читатели поради простата причина, че твърде малко хора се интересуват от теоретична философия. Единственият начин да започне да се издържа и да носи някаква рентабилност, е да се заложат по-практически теми, които вълнуват обикновения гражданин и да се пишат статии, разбираеми за него. Естествено, това е компромис, който г-н Грънчаров може и да не е склонен да прави, но понякога, за да постигнеш успех в бизнеса, се налага да се правят компромиси.

Това беше моето мнение. Разбира се, всеки от вас може да мисли другояче и ще се радвам да споделите вашето виждане. По принцип смятам, че е добре както за младите, така и за по-възрастните, да се занимават с по-възвишени и духовни теми от делата на политиците и мачовете от националното ни първенство. Философията е една такава наука и затова смятам, че начинанието на Ангел Грънчаров е похвално. Посетете блога на списание ИДЕИ и вижте вдясно връзките към електронните издания на списанието. Прочетете някой от излезлите досега броеве и споделете и вашето виждане по темата. Ще бъде интересно за всички.


Ако харесвате публикациите в този блог, ако неговото съдържание ви е интересно или забавно, за да сте сигурни, че няма да изпуснете нещо важно, абонирайте се за съдържанието на блога чрез RSS фийд или по имейл.

Публикувано на Продукти и тагнато, , , . Запазване в отметки на връзката.

2 Responses to Философско списание ИДЕИ – прочетете и споделете

  1. Благодаря на уважаемия г-н Рам за доброжелателния жест към списание ИДЕИ. Колкото повече хора научат за него, толкова е по-голям шанса то да открие своите читатели, да стигне до тях.

    Ние, редакторите и издателите на списанието с внимание ще обсъдим съветите му, особено маркетинговите, които са особено ценни за нас, понеже ние специално сме невежи и неопитни в тази област. Ще съм благодарен на всеки отзив и на всяка препоръка относно списанието, понеже то сега прави първите си неуверени крачки. Пък и се е захванало да работи в една съвсем буренлива и неразорана нива, тази на българската духовност.

    За мен лично е много важна преценката и впечатлението на г-н Рам за елитарност на списанието и за неразбираемост на текстовете – защото вече имам отзиви от други хора, по-близки до философията, които пък ни критикуват за това, че сме били принизили тази така възвишена област да прозаичността на всекидневието. Вижда се, че неизбежна е разноречивостта в преценките на подобен род издания, но нашата цел е именно в посоката на препоръката на г-н Рам, т.е. списанието да е все по-близко до специфичните житейски, в това число и всекидневни грижи и също до духовно-културните потребности на съвременния човек, особено пък на по-младите.

    Още веднъж благодаря за отзива, който е совеобразна подкрепа на списанието, изключително ценна за нас в този труден момент!

  2. Николай Узунов каза:

    Списанието било ‘елитано’, това пък от къде го измислихте?! Хахаха, г-н Грънчавор пише върху злободневни теми, няма да казвам, че аз, който съм студент-магистър откривам множество теоретични празнини в образованието на г-н Грънчаров. Бях седнал един ден в Народна библиотека с всички броеве, за да ви изведа вашата псевдоинтелектуалщина, но след това се отказах, реших: „болен мозък, нека поне живее със самозаблудата, че прави нещо!“ – след като се отказах. Г-н Грънчаров, надявам се ниският език да е продиктуван от единственото намерение да популяризирате проекта си, а не защото не знаете много неща от история на философията! Ако притежавате twitter, винаги бих ви показал грешките и незнанията ви (herr_uzzunov е регистрацията ми в twitter).
    И още един съвет, може би е крайно време да смените политиката на хленчене, която сте започнал от бр.1 и да престанете да създавате излишен вакуум, с идеята, че сп. Идеи е алтернативата пред затъпяващата младеж! Мислите ли, че зле разказаната философия, продадена на пазара за 5 лева носи стойностен резултат?!

Споделете вашето мнение!